Tranås Energi

Tranås Energi – varumärkesplattform


Bakgrund
Tranås Energi var i behov av att uppdatera sitt varumärke för att möta en ökad konkurrens på marknaden. Det genomfördes marknadsundersökningar som kunde ligga till grund för framtagandet av en ny position, nya budskap och en ny tonalitet. 


Analys
Vi startade arbetet med att genomföra en målgruppsanalys som utgick från en tidigare utförd NKI-undersökning. Utifrån det genomfördes en grundläggande varumärkesundersökning i samarbete med undersökningsföretaget Origo-group. Djupare kunskap och information samlades även in genom intervjuer och kundanalyser.


Insikt
Vi landade ganska snabbt i att hållbarhetsansvar och förnybara alternativ idag är hygienfaktorer för de flesta företag – speciellt inom energibranschen. Därför var vi tvungna att hitta något som differentierade Tranås Energi på marknaden. Genom intervjuer med medarbetare och ledning växte en bild fram av ett energibolag som inte bara erbjuder förnybar energi, utan som även genomför konkreta insatser för att främja naturen – och som verkligen bryr sig om närmiljön där de verkar. De värnar om biologisk mångfald och är exempelvis väldigt populära i sportfiskekretsar, eftersom de lägger stor vikt vid att bevara fiskens lekvägar när de projekterar för vattenkraft.


Process
För att förankra den nya grafiska profilen internt presenterades den först för alla anställda på Tranås Energi. Arbetet med att ta fram den nya positionen hade då pågått i ca 3 månader med ett flertal intervjuer och workshops med ledning och representanter från styrelsen. Eftersom arbetet skulle genomföras i nära samarbete med marknadsansvariga på Tranås Energi, tog vi fram grafiska riktlinjer för att kunna arbeta samstämmigt med den nya profilen. Utifrån att företaget kände sig trygga i den nya profilen, beslutade ledningsgruppen att utöver att förnya sin profil även ta ett helt nytt grepp, och bland annat ge oss förtroendet att skapa en ny argumentationsstruktur och budskapshierarki. Utifrån detta kunde vi strukturera om och bygga upp hela hemsidan på nytt, samtidigt som vi implementerade det nya uttrycket.


Position
Historiken, och det stora fokus som ligger på att värna om naturen, blev kärnan i den nya kommunikationen. Istället för att enbart kommunicera hållbarhet och miljö som många andra gör, valde vi att lägga större vikt på att vara de som lyfter natur och biologisk mångfald. Det säger ju sig självt att ett företag som verkligen bryr sig om djur och natur såklart också handlar hållbart – och värnar om miljön.