Nira Dynamics

Vår resa med NIRA Dynamics startade 2014/2015. Fokus har hela tiden varit att uppnå en ”lätt att uppfatta” strategi som motsvarar NIRAs tekniskt avancerade lösningar och kompetens. Under åren har vi lagt flera ansträngningar för att bygga ett varumärke och uttryck som kommunicerar en hög teknisk standard, samt att konceptualisera deras erbjudanden.


Fordonsmarknaden har förvandlats till en mobilitets- och transportmarknad där autonomi blir central. Med befintliga lösningar och kontinuerlig innovation inom de två affärsområdena; Vehicle Onboard Analytics och Road Perception, NIRA är en nyckelaktör i denna utveckling.


Under åren har vi arbetat med många koncept anpassade till exempelvis NIRAs webbplats, mässor, presentationer och
mycket mer. Identiteten hos NIRA har förvandlats till något helt annat än när vi började arbeta tillsammans. Målet har varit att göra allt på ett lättillgängligt sätt – för att kunderna ska förstå användningen av deras komplexa lösningar.


Dessutom har vi arbetat nära med NIRAs arbetsgivarmärke. Det är en enorm konkurrens när det gäller att locka rätt kompetens och typ av människor. Detta har resulterat i ”Arbetet på NIRA” och ”Ingenjör vid NIRA”, fångat kärnan i att arbeta på NIRA.



Affärsområden

NIRAs snabba utveckling fick till följd att två nya affärsområden – Vehicle Onboard Analytics och Road Perception – växte fram. Hemsidan strukturerades utifrån dessa, samt området Road Maintenance (där målgruppen inte är fordonstillverkare, utan vägentreprenörer).


Produktområden

Varje produkt fick sin egen sida, placerad under respektive affärsområde. Under Vehicle Onboard Analytics har vi Tire Pressure Indicator och Loose Wheel Indicator och under Road Perception har vi Tire Grip Indicator och Road Surface Information.


Se de integrerade produktsidorna här:


Tire Pressure Indicator >>
Loose Wheel Indicator >>
Tire Grip Indicator >>
Road Surface Information >>


Att förstå komplexa system är film oöverträffat

Fyra filmer beskriver fördelarna med varje produkt på ca 1 min. Allt har 3D-animerades för att få full förståelse.


Se några av filmerna här nedan:

Mässor är en viktig del i Nira Dynamics kommunikation

Framför allt att vara fysiskt närvarande i Sydostasien som Singapore, Kina och Japan där det stora biltilverkarna finns.

Då vi tillhandahåller allt innehåll som ofta under kort tid ska leveras till mässan.

Careers & Culture

Att attrahera rätt medarbetare är en nyckelfråga för de flesta teknikbolag. Med culture web gjorde vi en djupdykning i NIRAs unika kultur för att stärka företagets arbetsgivarvarumärke. För career-sidan har vi även tagit fram ett tiotal olika medarbetarprofiler, utifrån intervjuer med anställda, för att skapa en bild av hur det är att arbeta på


NIRA i olika roller.

Vi delade upp det i två delar Work at Nira och Engineering at Nira som sedan blev webbsidor och även tyckta böcker.

Se de integrerade webbsidorna här:


Work at Nira >>


Engineering at Nira >>


Att göra det svåra enkelt

Ett problem är att konkurrenterna (dTPMS, det gamla direkta hårdvarumonterade systemen) har misskrediterat de mjukvarubaserade indirekta systemet från Nira.


För att sätta standarder för framtidens teknik för bilindustrin tas ofta besluten på en väldigt hög politisk nivå i olika länder, då behövdes en enklare jämförelse av ett mellan systemen då marknaden som annars domineras av direkta system. Utifrån att ha tagit del av jämförelsen blir det enklare för beslutsfattare, politiker och lobbyister att ta beslut om framtidens bilteknologi.


Då den negativa informationen om iTPMS har dominerat på internet och för att möta kritiken från konkurrenterna togs en mer neutral webbsida fram för att sätta dTPMS i jämförelse med iTPMS.


Se hela webbsidan här:

Visual Guidelines och Strategibok för NIRA Dynamics